Sa. 06.06.2009,
Einlass: 20.00h, erstes Konzert: 20.30h
Tickets 10 Euros
aufabwegen präsentiert: Geräuschwelten #50
COLIN POTTER
(Nurse With Wound/ICR, UK: room expanding acousmatics)
&
COLUMN ONE
(90%Wasser, aufabwegen, Berlin: dada-performance)
&
BOHRMASCHINE PRIVAT
(Hamburg: Heimwerker Industrial)
&
KRAKEN
(Spectre, Belgien: dark nautical atmospheres)
Black Box/cuba
Achtermannstr. 12, 48143 Münster
Die 50. Ausgabe der Geräuschwelten präsentiert wieder eine große bandbreite zeitgenössischer Experimentalklänge. Besonders gespannt sein darf man auf den Auftritt von Colin Potter, der erstmals solo in Deutschland live zu sehen ist. Potter ist seit den 1980er Jahren eine zentrale Figur des britischen Undergrounds und hat in seinem Studio zahlreiche Alben von so Größen wie Current 93, Nurse With Wound oder Organum produziert. Column One, das Dada-Kollektiv aus Berlin, wird eine Multimedia-Performance präsentieren, welche das Publikum überraschen wird. Das junge Hamburger Projekt Bohrmaschine Privat bitte 16 elektrische Bohrmaschinen per Midisteuerung zum Tanz in guter alter Neubauten-Tradition. Und das belgische Duo Kraken eine Ambient-Show mit Unterwasserszenarien präsentieren. Geräuschwelten wird gefördert durch das Kulturamt der Stadt Münster.
Informationen
COLIN POTTER
Colin Potter has been involved within the world of underground music since the late 1970s. He founded one of the earliest cassette labels in the UK (ICR), releasing work by artists such as himself, David Jackman, Andrew Chalk and others. He has been a quiet key figure in the production of work by several artists such as Nurse With Wound, Current 93 and Organum.
Column One
– gegründet 1992 von Robert Schalinski, Rene Lamp & Eike Bölling in Berlin als ideologische Basis der Auseinandersetzung mit Strukturen, Philosophien & Medien
– Rene Lamp & Robert Schalinski arbeiteten bereits in den vorangegangenen Jahren an Kurzfilmen in Potsdam
– Einfluss auf die Gründung & Arbeit: Jugendlicher Leichtsinn, Radikaler Konstruktivismus, div. Cut-Up Methoden, DADA etc..
– Mittel: Verwerten, Zerschneiden & Entschlüsseln von dem, was wir uns als REALITÄT (tagtäglich) vorsetzen.
– Column One operates as collective. Besides the founding members a changing amount of various members circulates from project to project: Jerôme Soudan (Mimetic), Wojcek Czern (Zia Siodma Gora), Leo Solter (Kein Zweiter, Tornow), Hermann Bohlen, Peter Hollinger, R.U.Brain-Bridge…
– Column One is part of Methods To Survive Net.
– Collaborations with: Artefakt Mag., Jürgen Ploog, Genesis P-Orridge (Psychic TV, Throbbing Gristle), Tochnit Aleph (No is E etc.), Never Mind The World, Rex Joswig (H.I.P.), Quasister(PL), Pawel Koslowski (Miasto Nie Spalo), Marc Weiser (Rechenzentrum), Silksaw etc.
1991
– „Column“ First exhibition with b/w photography & video installation in Bautzen (D)
1992
– Andrew Loadman joined the group
1993
– „Various Dreamdances“ Performance, Video-installation, Exhibition in Potsdam (D)
– CO found the label: A.N.Column Release
– several releases & concerts
1994
– „Kriegsschauplätze“ Exhibition, Video-installation, Performance, Festival Potsdam (D) ..feat. Contrastate, Edward Ka-Spel, Netzach, Leo Bullfrog, Za Siodma Gora, Rongwrong, Hafler Trio etc..
– several releases & concerts
1995
– „Das Individuellen Syndrom“ Exhibition, Videoinstallation, Potsdam (D)
– Column One brought the network METHODS TO SURVIVE
– CO found the label: Cut-Up-Constructions Rec.
– several releases & concerts
1996
– Mr. Brain-Bridge joined Column One as grafic-designer & …
1997
– Aurika Kaja of Borrn joined Column One for some concerts
1999
– Premiere of „File Under Homo sapiens“ in Berlin – film by Column One
– several releases & concerts
2000
– Artist in Residence in PODEWIL / Berlin
– Video-premiere of „BRAUNSERVER“ in Berlin
– „Electric Pleasure“ – video-installation, concert, exhibition, Berlin
2001
– Column One & other artists start „90%WASSER“ (non-profit) Art-is-t label based in Berlin
– several releases & concerts
2002
– Jürgen Eckloff joined Column One
2004
– Opening of Die Sibirische Zelle, Berlin
BOHRMASCHINE PRIVAT
Der Hamburger Wolfram Meier bitte 16 elektrische Bohrmaschinen zum Tanz. In einer konzertanten Installation werden die Geräte per Midicontroller live angesteuert und ihre Bohrgeräusche in einer Surround-Komposition eingesetzt. Bohrmaschine Privat ist Industriedesign wie es sein sollte; fetzige industrielle Geräuschattacken und eine Optik nah am Spektakel.
Elektromechanische Skulpturen in digital-elektronischer Klangbearbeitung,
Eine Neo-Fluxus Performance
Bohrmaschine privat werkelt inzwischen in altbewährter Manier an Klangkollagen und Musikformen zwischen musique concrete und experimentell. Werkzeuge sind Bohrmaschinen, Computer sowie einiges elektronisches Equipment.
1996 erste Installationen mit Bohrmaschinen (Bielefeld, Hamburg)
1998 Schwerpunktsetzung auf experimentelle Musik
2000-2004 Projektpause
2005- 2009 Soloauftritte und verschiedene temporäre Projekte in Zusammenarbeit mit Musikern (u.a. Intertronik, HH; Big- Band Gym. Christianeum, HH;)
Auftritte in Hamburg, Berlin, Hannover
Arbeitsplatte 1 (CD-R im Selbstverlag)
KRAKEN
Kraken is groping around from the discomforting depths of nautilus again with another voyage through the haunted abyss. The belgian masters of nautical ambient, the duo Ricardo Gomez and Joris Vermost, present their new piece. Not on heavy blue vinyl this time, the journey takes longer now, it comes on an eight track cd in an A5 cardboard folder.
On a shipwrecked ship, haunted by the ghosts of the drowned, calls from the isolation of the neptunal underworld. A little girl among the lost… a tragedy has taken place and this reminds us. Then, a voice mail message from one of the victims of the massacre in Blankenberge interacts with the signals on your radio and the receiver becomes a medium. Do you hear the deceased reaching out to you, asking for your attention ? Disconcerting in their dismay they are backed by seductive, subtle solemn ringings and sweeps. And far from everyday reality, in the black cabin, the sound of gulls clatters buried in an ominous drone as we get carried away on a dreamscape. The bell tolls. The cabin as a coffin.
The sound swirls through the windings of a whelk. It whisles and shivers, yet the sea nymph can’t find the shell she lost. It’s swept away by the waves that introduce us to the next story. A girl wants to tell us something, yet her voice is so muffled underneath the other sonorities, we cannot understand her. So we join the seamen’s club for another sinister tale, this time told by the rumbling sea. It sounds harsh now, in this club of ghosts, ruled by secrets. Cries, a talking voice in the distance, the secrets are kept on dense and intense ride through dismal spheres. The truth is hidden, but we are certain now : it is disconcerting. So sing to chase the demons. An exotic, strange chant, and we’re swept away by the waves, eventually to wake up one thousand miles under the sea, where all is quiet. This work is a cinematic travel through unworldly, enchanting atmospheres, grabs you tighter in its tentacles with every listen. The chant of the Kraken – hypnotizing you.